Eindstation Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jan Broersma - WaarBenJij.nu Eindstation Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jan Broersma - WaarBenJij.nu

Eindstation Christchurch

Door: Jan & Ellen

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 November 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

We zijn inmiddels weer thuis en proberen de jetlag te verwerken. De drie terugvluchten: Christchurch-Auckland, Auckland-Kuala Lumpur en Kuala Lumpur-Amsterdam zijn relatief rustig verlopen. De laatste week hebben we met mooi weer natuurlijk nog wel het nodige kunnen bekijken. Na op het schiereiland Otago 's ochtends bij Pinguin place eerst van afstand geeloogpinguins en blue pinguins te hebben gezien, werd het later op de dag allemaal wat spectaculairder. Op Sandflybay kwamen we een stuk of negen zeeleeuwen tegen die lekker lagen te relaxen en die we vanaf een metertje of vijf even rustig op de kiek hebben kunnen zetten. Wel blijven opletten natuurlijk dat ze niet teveel interesse in jou gaan krijgen. 's avonds na het eten als het gaat schemeren (rond een uur of negen) naar Pilots beach geweest. Rond dat tijdstip komen in groepjes van 40/50 rond de 200 blue pinguins aan land gespoeld. Even over de rotsen klimmen en dan gaan ze snel naar hun slaapplek toe. Echt fantastisch om dit te hebben mogen aanschouwen. Eerder op de dag hadden we ook nog albatrossen gezien die zich hier nestelen. In Oamaru treffen we op het strand stenen in de vorm van halve bollen op het strand aan, de zogenaamde Moeraki Boulders. Die verbazend symmetrische en loodzware stenen lijken daar zonder enige reden te liggen. Een reisdagje naar Mount Cook leverde onderweg weer mooie plaatjes op zodat we maar weer regelmatig even gestopt zijn. Fantastische blauwe meren bij een Salmon Farm en ook bij lake Pukaku. Langs de farm werd door diverse mensen fanatiek op zalm gevist, met veel succes overigens. Na een koude nacht de volgende dag de Mount Cook nog even van heel dichtbij bekeken. Het blijft toch altijd verbazingwekkend mooi om besneeuwde bergtoppen van dichtbij te bekijken. Na nog wat zalmaankopen te hebben gedaan trokken we verder richting Christchurch. Dit is eigenlijk ons eindstation, maar aangezien er toch nog iets ruimte in de planning zit, trekken we nog een dag uit om een bezoek te brengen aan Kaikoura. Het is de bedoeling om hier walvissen en dolfijnen te spotten. We boeken alvast voor de volgende dag om 7.45! De volgende dag zitten we dan aan boord van de catamaran die ons richting de walvissen en dolfijnen moet brengen. Onderweg zien we vinnen van haaien, maar deze laten zich verder niet fotograferen. 1 walvis laat zich maar zien, de zogenaamde spermwhale. Echt spectaculair is dit niet. Je ziet alleen de bovenkant, hij spuit af en toe uit zijn blowhole en verdwijnt na 10 minuten weer onder water. Het mooiste waren de dolfijnen die van alle kanten boven water sprongen en met de boot meezwommen. Om 11.00 uur stonden we weer aan land en kon de terugreis naar Christchurch (met tussenstops uiteraard) weer beginnen. Bij 1 van die tussenstops kwamen we nog een Ier tegen die bezig was rond de wereld te fietsen. Van de 30000 kilometer was hij inmiddels over de helft. Vonden we best wel een hele prestatie. De volgende dag zijn we met de bus richting het centrum van Christchurch gegaan. Na de aardbeving van enkele jaren geleden zijn ze nog steeds bezig met de wederopbouw. Het is nog steeds een grote bouwput. Het nieuwe winkelcentrum bestaat uit kleurrijke containers. Met de tram zijn we richting de botanische tuin gegaan. 's avonds heerlijk gegeten bij de italiaan Valentino. Op onze laatste dag hebben we de camper ingeleverd, met de bus weer richting het centrum gegaan. Ellen heeft hier nog "even" geshopt. Even maar, omdat het te mooi weer was om binnen te zitten. Dus in de botanische tuin nog even heerlijk van de zon genoten om 's avonds buiten op het terras van een restaurant onze laatste warme maaltijd in Nieuw-Zeeland te nuttigen. Dit was echt nog even een perfecte afsluiting van een vakantie waar we beiden echt van hebben genoten ofschoon het niet altijd even mooi weer was. Daarna met lijn 29 weer naar ons hotel op het vliegveld waar de volgende dag onze terugvluchten zullen beginnen. Dit was het dan. Iedereen bedankt voor de gegeven reacties op onze stukjes en misschien tot ziens op onze volgende reis naar ............................??

• 27 November 2014 - 22:12

Marja:

Wij hebben met veel plezier jullie verslagen gelezen. Wat een bijzondere reis en ervaring. Fantastisch! Geniet vooral nog heel lang na!

Groetjes,
    William en Marja

• 28 November 2014 - 09:38

Gretha :

bedankt voor de reisverhalen, erg leuk en meestal heel herkenbaar -:) Fijn dat jullie ook zo genoten hebben van dat prachtige land.

• 28 November 2014 - 12:47

Arjanne:

bedankt voor jullie verhalen.