Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jan Broersma - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Jan Broersma - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: Jan & Ellen

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 November 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

De dagen in NZ gaan echt snel voorbij ofschoon de wekker iedere dag op 7.30 uur afgaat en we ook daadwerkelijk vrij snel daarna uit bed stappen. Maar omdat er gigantisch veel te zien EN te doen is, vliegt de tijd werkelijk maar we genieten er enorm van. Wat waren ook alweer de highlights van afgelopen week. Lake Rotoroa: Niet zozeer de lake zelf, maar de wandeling er naar toe. Echt steil omhoog, heel erg pittig. Dan is het wel wat sneu als je op de top door het bewolkte weer geen mooie plaatjes kunt schieten. Je kunt je op veel dingen voorbereiden, maar op het weer heb je echt geen enkele invloed. In de buurt van de lake was ook nog een swingbridge van 110 meter. Geeft altijd weer een raar en apart gevoel als je hoog boven een meer met harde wind hier over heen moet wandelen. In Tauranga bij Cape Foulwind een robbenkolonie bewonderd. De wandeling ernaar toe kenmerkte zich weer eens met typisch Nieuw-Zeelands weer. Harde regen met hagel die door de wind ook nog eens pijnlijk aanvoelt. Binnen 5 minuten is dit voorbij en hebben we weer een blauwe lucht en zon. In Paparoa hebben we de Pancake Rocks bezocht en gegeten. De branding is hier bijzonder onstuimig en de hoog uit de zee oprijzende rotsformaties lijken op enorme stapels pannenkoeken, pancakes. Later op de dag met verschillende fotostops doorgereden naar Greymouth. Toen we de camping zagen waren de verwachtingen niet hoog. Het tegendeel was echter waar. Heerlijk een half uurtje in een bubbelend spa pooltje gelegen, perfecte douches en voor het eerst zowaar gratis WiFi. De Fox Glacier is van dichtbij helemaal niet wit. Het ijs ziet er groezelig grijsgroen uit. Hier kwamen we achter nadat we de Fox Glacier Valley Walk hebben gedaan. Deze eindigt aan de voet van de gletsjer. Helaas haalde deze gletsjer het niet bij de gletsjer die we eerder in Ijsland hebben gezien. Wat wel weer mooi is, dat is het Lake Matheson. Dit meer is het motief voor ansichtkaarten van het gletsjergebied. Bij helder weer weerspiegelen de bergtoppen zich in het gladde wateroppervlak. Ik ga niet verklappen wat voor weer wij hadden, maar neemt u van mij aan dat het er op de ansichtkaarten altijd anders uit ziet! 's Avonds in het pikdonker nog de Minnehaha Glow worm walk gedaan. Hier zie je glimwormen, die je echt een keer gezien moet hebben. We weten nu wat het is, maar het is wel creapy met zijn tweeen in een donker bos. Na op een dag bij een zalmkwekerij nog een broodje zalm te hebben genuttigd, volgde later op de dag het tot op dit moment hoogtepunt van de reis. 31 kilometer ten noorden van Haast ligt Monro Beach. Na een wandeling (1 1/2 uur return) door een bos kom je uit bij een strandje waar je wordt belaagd door sandflies. Maar de jeukerige rode plekken die deze flies je geven zijn we daar even helemaal vergeten. Op dit strand zijn op nog geen vijf meter afstand van ons drie pinguins uit zee gekomen, langs ons gewandeld en naar hun nesten op de rotswand gegaan. Hier zijn door ons echt heel veel foto's en filmpjes van gemaakt. Dit was een heus wouw moment. Na de Haastpass te zijn overgestoken gaan we richting Wanaka. Onderweg nog twee watervalletjes meegepakt, waarvan Thunder Creek falls de mooiste was. Mooie uitzichten hadden we die dag nog wel bij Lake Wanaka en Lake Hawea. In Queenstown hebben we nog een boottocht gemaakt met de T.S.S. Earnslaw op het Lake Wakatipu. De ketel van deze bejaarde stoomboot uit 1912 wordt flink met kolen bestookt, een ton per uur. Boven het schip hangt een machtige, zwarte rookpluim. En als je je kleding goed bekijkt, dan zie je daar ook nog eens de roetkorrels op verschijnen. Maar ........ sinterklaas zou jaloers zijn op zo'n stoomboot. Op het moment van schrijven zitten wij in Te Anau, de poort tot het Fiordland, tot de Milford Sound wat ons volgende doel is. Van de Milford Sound wordt gezegd dat als je deze niet hebt gezien, je de schoonheid van Nieuw-Zeeland maar half kent. We laten ons maar verrassen dus de komende dagen.

• 10 November 2014 - 07:45

Gretha:

Prachtig. Blijft (deels) herkenbaar en jullie zijn nu ook op veel plekken geweest waar ik (helaas) nog niet geweest ben. Er is ook zoveel te zien en te beleven. Geniet lekker verder

• 10 November 2014 - 10:02

EJ:

Geniet van jullie reisverslagen. Helaas zit jullie het weer niet altijd mee, maar vergoedt de omgeving heel veel. Wie is trouwens die pinguin op die hangbrug? Geniet ervan en nog heel veel plezier.

• 10 November 2014 - 10:35

Janneke K:

Prachtig verhaal en geweldige foto's! Nog heel veel plezier daar. Geniet van jullie avontuur.

• 10 November 2014 - 13:22

Debby:

Die pinguin kijkt wel een beetje boos ;). De 7 weken zijn behoorlijk vol gepland lees ik wel! Ik denk dat jullie straks echt wel heel veel gezien hebben! Nog heel veel plezier xx

• 11 November 2014 - 15:30

Arjanne:

pinguin pinguin pinguin. ik ben sinds argentinië helemaal verliefd op de pinguins. zulke guitige beesten.

• 11 November 2014 - 17:39

Jenny:

Jeetje mini hoeveel kilo's laten jullie dat achter. Prachtig verslag.