Airlie Beach - Reisverslag uit Townsville, Australië van Jan Broersma - WaarBenJij.nu Airlie Beach - Reisverslag uit Townsville, Australië van Jan Broersma - WaarBenJij.nu

Airlie Beach

Door: Jan B.

Blijf op de hoogte en volg Jan

19 Oktober 2017 | Australië, Townsville

Na het inleveren van onze eerste (kleine) camper hebben we in Cairns onze grote camper gehaald waar we het de resterende weken mee moeten doen. In het hotel zei de man dat het "slechts" 4 minuten naar het verhuurbedrijf zou zijn. Tsja, dit was met de auto wel het geval geweest maar wij waren lopend. Deze 1,6 km. Met volle bepakking lopend was redelijk heavy in deze hitte. Na dit alles te hebben doorstaan, de camper vol gegooid met boodschappen en koers gezet richting Daintree Forrest. Om hier te komen moesten we met een pontje over een rivier waar krokodillen zaten. De beste man zei dat we geen krokodillen zouden zien. Het was te lang te warm geweest, dus de krokodillen zaten graag onder water. Ik dacht ja ja, waarom mogen we dan de auto niet uit? De nacht hebben we doorgebracht op Cape Tribulation. De volgende dag een enorme blauwe vlinder gespot, maar deze wil niet echt op de foto. Op Myall Beach een stuk gewandeld (Ziet er uit als een bounty gezicht van de reclame). Diverse lookout Points nog bezichtigd in dit forrest. Alvorens weer met pontje terug te gaan nog even heerlijk biologisch ijs genuttigd, gemaakt door Betty, een vrouw van ver in de 80. We brengen de nacht door in Palm Cove. We rijden de volgende ochtend naar Port Douglas. De 4 Mile Beach is weer 1 van de prachtige bounty stranden. Vanaf Flagstaff Hill lookout heb je een mooi uitzicht over het strand. We zien hier schildpadden in het water, kleine haaitjes, een enorme vis met een walvisstaart en een roofvogel. In het dorp hebben we een hapje gegeten en zijn toen nog naar St. Mary's at sea gewandeld. Hier hebben we de gekleurde papagaaien ontdekt. Net voordat het donker wordt (18.30 uur) zijn we weer "thuis" op de camping. De volgende dag hebben we deze camping bijgeboekt voor 2 nachten aangezien er veel te beleven is hiero. Hierna gaan we met de Skyrail richting Karunda. We besluiten om op de heenreis in 1 keer naar boven te reizen en op te terugweg 2 keer onderweg uit te stappen voor korte wandelingen. Het meest opwindende tijdens 1 van deze stops was, dat een vrouw riep (terwijl ze over een railing naar beneden in een water keek) Oh my god, alligators! Ik heb ze echter niet kunnen ontdekken en het zou zomaar kunnen zijn dat Ellen iets te hard gaapte. Aan het eind van de middag hebben we nog over de boulevard van Palm Cove gewandeld en hier grote witte papagaaien gespot. In de avond op een terras met zeezicht hebben we toen nog heerlijk gegeten. Morgen gaan we het Reef op. Om 05.45 gaat de wekker (vakantieman, gezellig hè!). Om 08.00 moeten we bij de catamaran zijn die ons richting het Reef moet gaan brengen. Dankzij wat parkeerproblemen komen we als laatsten en iets later aan bij de boot, maar we mogen gelukkig nog mee. Drie kwartier varen is het naar Michaelmas Cay NP. Om 11.30 uur zijn we in een onderwatercabine door het Reef gevaren. Zeer mooie vissen (en Coral) gezien. Het bevat echter minder kleur dan op de plaatjes. Na de lunch zijn we in een bootje naar een eiland met alleen wat vogels en een strandje gebracht. Hier mogen we in het Reef snorkelen. Aangezien er geen flippers in mijn maat waren en ik wetsuit en lifejackets maar gedoe vind, heb ik het dus alleen met een snorkel gedaan. Ellen was echter in volle bepakking aan het avontuur begonnen. Het duurde even voordat we het snorkelen onder de knie hadden, maar daarna gingen we los. Fantastisch om het onderwatergebeuren van zo dichtbij te mogen zien. Allerlei vissen die gewoon om je heen zwemmen (hoewel ik het wel even benauwd kreeg toen zo'n Koi van ongeveer een meter mij wel heel dicht naderde). Na het snorkelen met de catamaran weer terug naar Cairns. Dit was een lange maar wel heel bijzonder dag geweest. De volgende dag gaan we verder richting het zuiden. 1e stop is Lake Barrine. Lange wandeling waarin we Brush Turkeys tegenkomen alsmede bruine marmotratten. Tevens zien we hier onze eerste grote levende zwarte slang. Wel ff op de kiek natuurlijk, maar daarna er snel vandoor. De rest van de dag nog drie watervallen bezocht alvorens we vlak voor het donker op de camping in Innisfail belanden. De volgende ochtend krijgen we van de eigenaresse nog een bak cherrytomaatjes mee (zou ik er zo slecht uitzien tegenwoordig?) en bezoeken we de Josephine Falls en de Babinda Boulders. Als je reeds in Nieuw Zeeland bent geweest, dan is dit niet echt spectaculair meer. Wel leuk zijn de bananenplantages met gekleurde zakken om de bananen te beschermen. Op Etty Bay spotten we een Cassowary (bijna uitgestorven ras). In de regen eindigen we de dag in Cardwell op de camping. Ondanks dat we de laatste dagen af en toe wat regen hebben, komt de temperatuur zowel overdag als in de nacht niet onder de 20 graden. De airco in de camper maakt dan ook overuren.
In de ochtend op de pier van Cardwell geprobeerd om schildpadden en zeekoeien te spotten. Alleen de schildpadden hebben we hier gezien. Door naar Tyto Wetlands. Aldaar aangekomen loopt er een schildpad op de weg. Waarschijnlijk verdwaald, maar is toch een leuk fotomomentje. In de wetlands hebben we zeer veel Wallabies kunnen zien en een bijzonder rood vogeltje (volgens Ellen). Ellen heeft hier ook nog een poosje met een Amsterdammer gepraat die al 35 jaar aan het toeren was (hebben jullie ook een beetje een idee van hoe groot Australië eigenlijk is). We belanden in Townsville voor de nacht. De volgende ochtend gaan we naar Alligator Creek. Hier moeten we gekko's en krekels kunnen spotten. Omdat het wat miezert hebben we geen krekels gespot en waarschijnlijk ook geen gekko's (op onszelf na dan). Omdat het geen geweldig weer is rijden we maar 250 kilometer naar Arlie Beach. Op deze camping hebben ze bruine kikkers zo groot als handen. We blijven op deze camping iets langer (3 nachten). Even een korte pauze nemen en na vandaag even wat kranten doorgenomen te hebben en een kleine wandeling (6 km boardwalk) te hebben gedaan, worden we morgen om 06.35 opgepikt voor een dagje Whitsunday. Met de catamaran gaan we dan weer een stuk het water op om o.a. Weer te gaan snorkelen. Maar daarover gaan jullie de volgende keer weer wat horen. PS: het tijdsverschil met Nederland is 8 uur. Ik moet dus echt zo naar bed om nog enige nachtrust te krijgen. No Worries!

• 19 Oktober 2017 - 22:42

Tanje:

Wat een fantastische foto's bij een super verhaal! Jullie zien echt een mooi stukje van de wereld, leuk om ook de onderwater wereld mee te pakken.
    Dank voor het verslag!

• 20 Oktober 2017 - 15:11

Anita:

Mooie verslagen, kunnen we in ieder geval een beetje in de gaten houden waar jullie precies zitten!! :):)
    Geniet ervan!!

• 21 Oktober 2017 - 20:12

Carine:

Mooi verhaal Jan, en wat dat lopen betreft met jullie bepakking Ellen had wel wat extra kunnen tillen hoor ( heeft tenslotte aan extra spieropbouw gewerkt bij Fit 20).
    Geniet nog van de heerlijke temperaturen, hier is het inmiddels herfst al hadden we prachtig weer met de Zuidlaardermarkt, deze was erg succesvol en is rustig verlopen. (zo blijven jullie op de hoogte wat er in jullie woonplaats gebeurt :) )
    Ik hoop dat jullie nog heel veel moois op jullie trip tegen komen! Groeten aan Ellen.

• 22 Oktober 2017 - 19:39

Pia Broersma:

Hoi Jan en Ellen,

Wat weer een mooi verslag en wat lang.
    Als je ook zo iets mooi's ziet en beleeft, dan heb je ook
    heel wat te vertellen.
    Ik vind het zo leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Geniet maar met volle teugen.

Liefs, Ma

• 25 Oktober 2017 - 11:57

Freerk:

Hoi Jan, Ellen,

Leuk verslag van jullie belevenissen en prachtige foto`s. Lijkt mij leuk daar ook eens naar toe te gaan. Als ik het zo lees hebben jullie wel iets met alligators.
    Geniet van deze fantastische vakantie.

Groet, Freerk

• 25 Oktober 2017 - 22:51

Marja:

Hallo reizigers,

Mooie foto’s en mooie verhalen. Wat een fantastisch stukje van de wereld zien jullie daar! Geweldig! Bijzonder hoor om dit allemaal samen te bevelen.
    Dank voor jullie mooie verslag. Zo genieten wij ook een beetje mee!

Hartelijke groeten,
    En geniet ervan!